از ايده هاى غديرستان براى تبليغ غدير، بازسازى منظره غدير به صورت زنده و با حضور مردم است. در اين باره دانستن ۳ مطلب لازم است:
الف . نتايج بازسازى غدير
وقتى صحنه غدير از تصوير و فيلم و نمايش به صورت زنده مى رسد آثار مضاعفى در مخاطب ايجاد مى كند؛ و نتايج خاصى در بُعد ابلاغ غدير مى توان از آن گرفت. اين ثمرات تبليغى در ۵ جهت زير خلاصه مى شود:
۱. مردمى كه در صحنه باز سازى شده غدير حضور مى يابند خود را شركت كنندگان واقعى در ماجراى غدير احساس مى كنند. گويا هم اكنون پيامبرصلى الله عليه وآله سخنرانى مى كند و مردم مى شنوند.
۲. مردم احساس مى كنند آنچه خوانده يا شنيده اند با چشم خود مى بينند.
۳. تأثيرى فراتر از نمايش و فيلم دارد، زيرا مردم تماشاچى نيستند بلكه خود را داخل ماجرا و از اعضاى نمايش مى بينند.
۴. هنرمندان تئاتر وارد اين نوع تبليغ مى شوند، و دروازه جديدى از تبليغ به سوى غدير گشوده مى شود.
۵. افرادى كه درگير آماده سازى مراسم باز سازى غدير مى شوند، به همين صورت با غدير ارتباط پيدا مى كنند، و لااقل تبليغى براى آنان مى شود.
ب . تاريخچه بازسازى غدير
برنامه بازسازى واقعه غدير خم از سال ۱۳۸۹ش در ايران آغاز شده، و قبل از ايران در برخى كشورها حتى كشورهاى اروپايى توسط شيعيان ساكن آنجا انجام شده است.
اين روند تا سال ۱۳۹۶ش ادامه داشته، و در اين سال در بيش از ۱۷۰ شهر ايران و مواردى در كشورهاى اسلامى به خصوص عراق (نجف) و هند و پاكستان و سوريه (دمشق) و لبنان، و مواردى در كشورهاى اروپايى برگزار شده و ميليون ها نفر در آن شركت كرده اند.
ج . محتواى بازسازى غدير
آنچه در باز سازى واقعه غدير به نمايش گذاشته مى شود، معمولاً اگر يك صحنه از غدير بازسازى شود فقط منبر و حضور پيامبر و اميرالمؤمنين عليهما السلام بر فراز آن ترسيم مى شود. اگر دو صحنه باشد منظره كعبه و حجاجى كه در طوافند نيز نشان داده مى شود. در بعضى موارد مشاركت مردمى صورت مى گيرد و تماشاچيان به عنوان سياهى لشكر با اجرا كنندگان همراه مى شوند و پس از طواف كعبه مسيرى را به سوى غدير طى مى كنند تا مقابل منبر غدير مى رسند. استفاده از شتران و اسبان و كجاوه هاى روى شتران به تداعى بيشتر واقعه كمك مى كند.
در اكثر بازسازى ها قرائت كامل خطبه يا قسمتى از آن در كنار منبر يا توسط كسى بر فراز منبر است و يا توسط شخص ديگرى صورت مى گيرد و يا به صورت صوت ضبط شده پخش مى شود.
اما جا دارد با ترويج اين بُعد تبليغى غدير، از نظر محتوايى آن نيز دقت و مطالعه لازم صورت بگيرد، در ۴ مورد زير به اين جهت اشاره داريم:
۱. محتواى باز سازى بر اساس روايات صحيح و با جزئيات بيشتر باشد، و مواظب افزوده نشدن صحنه ها بر اساس تخيل يا تحريف باشيم.
۲. كتاب «واقعه قرآنى غدير» تأليف استاد حجة الاسلام و المسلمين محمد باقر انصارى كامل ترين و مستندترين كتابى است كه مى توان طبق آن صحنه هاى متعدد غدير را با ذكر منابع به تصوير كشيد.
۳. با استفاده از امكانات بيشتر، هر قدر بتوانند منظره را نزديكتر به واقعيت جلوه دهند.
۴. تعداد صحنه هاى نمايشى به حسب مقدار جا و امكانات مى تواند تا ۲۰ صحنه تنظيم شود:
۱. حركت حجاج از مدينه به سوى مكه.
۲. كعبه و مراسم حج.
۳. حركت قافله ها به سوى غدير.
۴. رسيدن به غدير و توقف كاروان.
۵. منظره بركه و درختان غدير خم و منبرى از سنگ.
۶. صعود دو نفر بر فراز منبر و قرائت خطبه.
۷. بيعت لسانى و اقرار زبانى در خطبه به عنوان منظره خاصى، به خصوص با تكرار اقرارنامه با خطيب توسط مخاطبان.
۸. منظره دو خيمه بيعت و كيفيت خاص و الفاظ بيعت و كلماتى كه توطئه گران بر زبان آوردند.
۹. منظره خاص بيعت زنان با تشت آب.
۱۰. منظره شعر خوانى حَسّان و اجازه او از پيامبرصلى الله عليه وآله.
۱۱. ظهور جبرئيل و مطالبى كه اظهار نمود.
۱۲. سؤالاتى كه مردم درباره غدير پرسيدند.
۱۳. سنگ آسمانى بر سر حارث فهرى به عنوان دشمن غدير.
۱۴. درخواست هاى گوناگون و توطئه برانگيز منافقين در غدير.
۱۵. حركت كاروان به سوى مدينه و محل جدايى قافله هاى مدينه و نجد و مصر و شام و عراق.
۱۶. خنثى شدن توطئه قتل پيامبرصلى الله عليه وآله در كوه هرشى.
۱۷. رسيدن به مدينه و اعلام عيد بودن غدير.
۱۸. سؤالات غايبين از غدير از پيامبرصلى الله عليه وآله.
۱۹. معجزات در پاسخ منافقين دشمن غدير.
۲۰. منظره اى از نوشتن دو صحيفه ملعونه بر ضد غدير.